Pokretanje poslovanja odnosno otvaranje firme moguće je na dva načina, preko javnog bilježnika i preko START aplikacije. Otvaranje firme preko javnog bilježnika je već svima dosta poznat proces i još uvijek se većina firmi otvara na taj način, jer omogućuje najbolje iskustvo. Samo se rijetki poduzetnici odluče na otvaranje firme preko aplikacije START kako bi smanjili troškove registracije firme i ubrzali postupak, budući da otvaranje firme online u pravilu treba biti završeno za tri dana, a trošak je u odnosu na onaj kod javnog bilježnika – zanemariv.
U ovoj objavi donosimo vam iskustvo jednog poduzetnika kojem je otvaranje firme preko aplikacije START donijelo više problema nego koristi, makar je postupak bio jednostavan. Probleme je izazvalo neznanje poduzetnika, a aplikacija START (i država) upravo očekuje da sve znate, s obzirom da korisniku ne nudi nikakva upozorenja ni objašnjenja prilikom kreiranja zahtjeva za otvaranje firme online.
Iskustvo jednog poduzetnika s otvaranjem firme preko aplikacije START
Registracija poslovnog subjekta preko aplikacije START mnogo je povoljnija od otvaranja firme preko javnog bilježnika. Trošak sudske pristojbe iznosi samo 3,98 €, a registracija se u potpunosti može dovršiti bez odlaska kod javnog bilježnika ili odlaska u banku radi uplate temeljnog kapitala. Potpisivanje dokumenata poput društvenog ugovora obavlja se online, kao i slanje zahtjeva banci za otvaranje transakcijskog računa, a online možete predati i zahtjev za registraciju u sustav PDV-a ili dodjeljivanje PDV-ID broja.
Otvaranje firme preko aplikacije START doista može uštedjeti i vrijeme i novac, ali samo ako znate što trebate registrirati.
Zašto je bolje otvoriti firmu preko javnog bilježnika
Otvaranje firme preko aplikacije START je “jednostavno”, mada aplikacija ne pruža baš najbolje korisničko iskustvo. Postoje štura objašnjenja što poduzetnik mora učiniti kako bi dovršio zahtjev, ali nigdje nema objašnjenja ili uputa kako da to učini ispravno. Iskustvo jednog poduzetnika s otvaranjem firme preko aplikacije START, koji nam je ispričao svoju priču, pretvorilo se iz vrlo ugodnog u vrlo neugodno iskustvo i to upravo zbog nedostatka jasnih uputa i smjernica kako registrirati, odnosno koje djelatnosti registrirati.
Registracija glavne djelatnosti i evidencijskih djelatnosti
Iako će postupak registracije firme preko aplikacije START biti moguće dovršiti i većim laicima od poduzetnika s kojim smo razgovarali, postoji jedna zamka koja poduzetniku može uzrokovati mnogo problema i povećati očekivane troškove otvaranja. Radi se o registraciji djelatnosti i evidencijskih djelatnosti.
Naime, poduzetnik čije iskustvo vam prenosimo, nije znao što točno treba registrirati, a mislio je da će biti dovoljno upisati glavnu djelatnost “47.91 Trgovina na malo preko pošte ili interneta”, s obzirom da se želi baviti internet trgovinom. I nije jedini koji tako misli jer malo “običnih ljudi” poznaje sve Zakone. Tako ni on nije bio upoznat sa Zakonom o elektroničkoj trgovini koji propisuje da web trgovci uz glavnu djelatnost trebaju registrirati i evidencijsku djelatnost “Usluge informacijskog društva”.
Ne očekujte pomoć i dodatne informacije sudskih službenika
Kako je mladi poduzetnik iz ove priče prvi put dovršio zahtjev samo s upisanom glavnom djelatnošću (47.91), stigao mu je dopis sudskog službenika o tome da treba upisati bar jednu djelatnost u evidencijskim djelatnostima. U tom je dopisu sudski službenik i naveo samo jednu djelatnost kao primjer djelatnosti koju treba upisati i to “Kupnja i prodaja robe”.
Dakle, kad se i dogodi greška ili poduzetnik izostavi upisati neku djelatnost prilikom izrade zahtjeva, kvalitetan savjet i pomoć sudskih službenika ne treba očekivati. Njihov je posao da riješe zahtjev ovako ili onako, pozitivno ili negativno, aljkavo kao i inače.
Svi smo već navikli na lošu uslugu svih državnih tijela i gotovo svih državnih službenika, pa takav nemar jednog sudskog službenika ne čudi. Poduzetnik koji propusti dobro se informirati prije otvaranja firme preko aplikacije start, prepušten je sam sebi i riskira povredu Zakona zbog čega u konačnici može biti i kažnjen.
Tako je ovaj mladi poduzetnik početnik već kod registracije napravio veliki propust. Budući da je pokretao web shop nije registrirao sve djelatnosti koje mu omogućuju obavljanje glavne djelatnosti, što je prolongiralo početak njegovog rada. Osim dodatne djelatnosti “kupnja i prodaja robe”, kako ga je savjetovao sudski službenik u dopisu, za obavljanje glavne djelatnosti bilo je potrebno registrirati i djelatnost “usluge informacijskog društva”.
Naknadna registracija djelatnosti u sudskom registru
Registracija firme preko START aplikacije primamljiva je s obzirom na niske troškove i “jednostavnost” postupka, ali mnogim poduzetnicima se događa upravo ista greška kao i ovom poduzetniku čije iskustvo na kraju više nije bilo tako pozitivno, niti jeftino.
Osim što vas obavljanje neregistrirane djelatnosti može skupo koštati, koštat će vas i naknadna registracija dodatnih djelatnosti jer ćete na kraju završiti kod javnog bilježnika i platiti naknadni upis djelatnosti isto kao da vam je prvi korak bio otvaranje firme kod javnog bilježnika.
Zaključak
Sudeći po iskustvu ovog poduzetnika s otvaranjem firme preko START aplikacije, bolje je otvoriti firmu preko javnog bilježnika, ako ne znate koje točno djelatnosti trebate registrirati. Propustite li upisati neku od potrebnih djelatnosti, riskirate kršenje Zakona i kaznu, a nećete niti uštedjeti novac.
Registracija firme preko javnog bilježnika, zato je najbolja opcija, pogotovo za one koji nisu sigurni što i kako registrirati. Javni bilježnik će registrirati sve potrebne djelatnosti u trgovačkom sudu i obaviti sve kako treba, dok je poduzetnik koji otvara firmu ili obrt preko aplikacije START prepušten sam sebi na milost i nemilost države.
“Digitalizacija” o kojoj se godinama priča u Hrvatskoj i koja bi trebala smanjiti administraciju, troškove i sl. gotovo je samo mrtvo slovo na papiru. Radi, ali ne funkcionira kako treba. U cijelom postupku kreiranja zahtjeva za registraciju tvrtke preko aplikacije ne navode se nikakva upozorenja, dodatne upute i sl. zbog čega je poduzetnik o kojem pričamo svoj prvi zahtjev za registraciju firme poslao bez i jedne upisane dodatne djelatnosti.
Pitamo se, je li bilo teško u sklopu te digitalizacije prilagoditi aplikaciju START “običnim ljudima”, onima koji ne čitaju Zakon kao novine? Može li se uopće od običnog čovjeka očekivati da zna sve Zakone koji se odnose na njegovo poslovanje kako bi te Zakone mogao poštovati. Može li se neki mladi poduzetnik bar nadati kakvoj pomoći ili savjetu sudskih službenika u slučaju pogreške i evidentnog neznanja? Odgovor je vjerojatno na sva pitanja isti – ne. Ovo je Hrvatska i ovo je digitalizacija na Hrvatski način.
Imate li i vi pozitivnih ili negativnih iskustava sa otvaranjem firme preko aplikacije START, slobodno ih podijelite s nama i drugim čitateljima u komentarima ispod ove objave.
Nevjerojatno. Meni se dogodila ista stvar s djelatnostima, a dodatno sam imao problema i zbog štrajka sudskih službenika. Zahtjev sam predao u šestom mjesecu, a firma je bila registrirana tek u osmom kad sam saznao da za svoj sex shop trebam i tu drugu djelatnost.